Sabtu, 24 Januari 2009

—KENYATAAN MEDIA UNTUK EDARAN SEGERA—

Trajedi KUHAN..!!



Kewibawaan Pihak Polis Tercalar

Kuala Lumpur, 22hb Januari 2009.

Insiden kematian seorang pemuda India di Balai Polis Taipan, USJ, Subang Jaya ketika masih ditahan sangat mengejutkan. Kematian Kugan Ananthan 22 tahun mengingatkan kita kepada insiden M. Ulaganathan, juga mati ketika masih ditahan polis. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa kematian M. Ulaganathan adalah disebabkan kecuaian dan pengabaian melampau pihak polis. Berulangnya insiden seperti ini pasti menghakis keyakinan rakyat terhadap kewibawaan pihak polis sebagai sebuah institusi keselamatan.

Bagi memastikan keyakinan rakyat dipulihkan, saya menuntut agar sebuah badan siasatan yang bebas dan telus diwujudkan serta merta bagi menyiasat insiden kematian Kugan Ananthan. Foto serta bukti yang menunjukkan adanya kecederaan pada si mati sudah tentu membangkitkan rasa tidak puas hati bukan sahaja kepada keluarga mangsa, malah juga kepada seluruh rakyat Malaysia yang mahukan institusi polis memulihkan kembali kewibawaannya.

Saya selaku ahli parlimen dan Ketua Pembangkang Dewan Rakyat, komited untuk membawa isu ini ke Dewan Rakyat kelak. Beserta dokongan rakan-rakan ahli-ahli parlimen lainnya kami akan mencari jalan untuk meningkatkan tahap profesionalisme pihak polis serta memulihkan keyakinan rakyat terhadap institusi keselamatan tersebut.

ANWAR IBRAHIM

http://anwaribrahimblog.com

Tahanan mati dalam lokap: Manikavasagam desak KP Selangor letak jawatan

AHLI Parlimen Kapar, S Manikavasagam meminta agar Ketua Polis Selangor, Khalid Abu Bakar untuk meletakan jawatan beliau kerana telah menipu ketika membuat kenyataan.

Menurut Manikavasagam Khalid Abu Bakar telah membuat kenyataan bahawa seorang tahanan, Kugan Ananthan telah mati ketika ditahan akibat sakit paru-paru.

Walaubagaimanapun menurut Manikavasagam, sangat mustahil sekiranya mangsa mati kerana penyakit sedangkan badan beliau dipenuhi luka-luka dipercayai dipukul.

“Saya minta agar Khalid Abu Bakar melepaskan jawatan beliau serta merta kerana menipu. Mangsa yang ditahan tidak akan mati sekiranya bukan acaman dari polis,” katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.

Tambahnya, beliau mempunyai dua saksi yang mengesahkan kejadian berkenaan, menurut beliau saksi berkenaan berkata Kugan ketika ditahan dalam keadaan yang sihat.

“Kami mempunyai dua saksi yang mempunyai bukti dalam kes ini. Kami akan dedahkan nanti,” katanya lagi.

Mangsa yang ditahan di Balai Polis USJ 8 pada 14 Januari lalu kerana disyaki bagi membantu siasatan kes curi kereta mewah mati secara tiba-tiba ketika sedang disoal siasat.

Menurut Khalid dalam laporan media, berdasarkan laporan siasatan yang diterimanya malam tadi, pihaknya mendapati suspek mati kerana paru-paru berair.

Manikavasagam yang juga Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KeADILan (MPT) kesal dengan pihak polis yang menurutnya tidak memberitahu keluarga mangsa ketika menahan mangsa.

“Kenapa hanya mati sahaja polis datang kerumah untuk maklumkan? kenapa tidak maklumkan ketika Kugan ditahan,” katanya lagi.

Semalam keluarga Kugan telah membuat laporan polis yang mendakwa mangsa meninggal dunia akibat dipukul dan didera polis.

Kugan turut mengalami kesan lecur di belakang, lebam akibat dipukul pada kaki dan tangan selain kesan luka akibat digari terlalu ketat.

http://www.suarakeadilan.com

copy dari kedahlanie

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin

Barangan BOIKOT

Barangan BOIKOT

BLOG KHAS

BLOG KHAS
PRK n25

PPSMI

PPSMI
Pasukan Polis Sanggup Menderhakai Istana

BLOG KHAS

BLOG KHAS
PRK 059

Selamat berkunjung

A Samad Said

A Samad Said
Kata Sasterawan Negara

tetamu

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP