Khamis, 16 April 2009

Jangan terlalu berbangga dengan kemajuan dan teknologi


Masyarakat tidak seharusnya berbangga dengan kemajuan teknologi dan pembangunan pesat, sekiranya tidak menggunakan akal dan akhlak dengan sewajarnya, ujar Dr Jamnul Azhar Mulkan yang turut mengikuti misi kemanusiaan ke Palestin bersama 80 doktor pakar sukarelawan(NGO), baru-baru ini.

Beliau turut berkongsi pengalaman yang disifatkannya begitu kejam dan memilukan. “Saya berpeluang bertugas di sana bersama Datuk Sheikh Muzaffar Shukor sebagai doktor untuk merawat rakyat Palestin yang cedera. Begitu luluh hati saya melihat mayat yang tidak sempurna bergelimpangan di sana sini. Dalam tempoh empat hari di sana, lebih 80 rakyat Palestin terpaksa dipotong kaki akibat dibedil tentera Yahudi. Malah seorang budak berusia tujuh tahun tidak dapat diselamatkan ketika pembedahan, gara-gara kekejaman itu. Itulah pertama kali sejak bertugas 10 tahun lalu, saya menitiskan air mata kesal,” katanya.

Menurutnya lagi, golongan belia di Palestin berlumba-lumba untuk mati syahid, namun di negara kita, anak-anak muda kita mati kerana dadah. Malah pengertian mati syahid itu sendiri tidak difahami dan tidak diendahkan oleh belia masa kini.

“Kita lihat contoh di bumi Palestin, golongan Yahudi sudah tidak berperikemanusiaan sebab tiada akhlak. Mereka angkuh dan bertindak ganas, inilah natijah kesan daripada akhlak yang tercemar,” katanya. Oleh itu menyemai akhlak mulia harus ditanam dalam jiwa anak-anak muda agar berada di landasan hidup yang diredai.

Rombongan Dr Jamnul adalah rombongan yang bertuah kerana dapat memasuki Palestin yang penuh dengan halangan dari Israel sendiri.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin

Barangan BOIKOT

Barangan BOIKOT

BLOG KHAS

BLOG KHAS
PRK n25

PPSMI

PPSMI
Pasukan Polis Sanggup Menderhakai Istana

BLOG KHAS

BLOG KHAS
PRK 059

Selamat berkunjung

A Samad Said

A Samad Said
Kata Sasterawan Negara

tetamu

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP